Czerwony obok białego jest jednym z najpopularniejszych kolorów w rycie mediolańskim. W tym roku używa się go blisko 140 razy (kiedy jest używany sprawdzisz w kalendarzu liturgicznym). Kiedy można spotkać kapłana ubranego w czerwone szaty mszalne?
Tak jak w Rzymie
Podobnie jak w rycie rzymskim kolor czerwony używany jest w rycie mediolańskim na wspomnienia świętych męczenników, chociaż nie wszystkich. Zostanie to omówione przy okazji koloru fioletowego.
I tak koloru czerwonego używa się w:
- wspomnienia i święta męczenników,
- Niedzielę Palmową,
- Wielki Piątek,
- Wigilię Zesłania Ducha Świętego,
- Zesłanie Ducha Świętego,
- Oktawę Zesłania Ducha Świętego (rito antico),
- Święto Odnalezienia i Podwyższenia Krzyża Świętego.
Warto dodać, że użycie koloru czerwonego w Niedzielę Palmową i w Wielki Piątek jest cechą własną rytu mediolańskiego od czasów niepamiętnych. W rycie rzymskim kolory te pojawiły się dopiero w ramach ostatniej reformy liturgicznej.
Procesja w Niedzielę Palmową (Niedzielę w Gałązkach Palmowych i Oliwnych), podobnie jak w Rzymie odbywa się (w rito antico) w kolorze fioletowym, po czym Msza odprawia się w kolorze czerwonym.
Więcej jest jednak różnic
Kolor czerwony jest częściej używany niż w liturgii rzymskiej. Używa się go także w:
- Święta Pańskie, które związane są z przelaniem Najświętszej Krwi tj.: w Święto Obrzezania Pańskiego oraz w Święto Najświętszego Serca Pana Jezusa,
- Sobotę in Traditione Symboli tj. sobotę przed Niedzielą Palmową. Tego dnia katechumeni zwyczajowo otrzymują wyznanie wiary, którego mają się nauczyć do Wigilii Paschalnej kiedy to odbywa się ich chrzest,
- od Soboty in Tratitione Symboli, poprzez Niedzielę Palmową i cały Wielki Tydzień (Tydzień Autentyczny),
- Wielki Czwartek Wieczerzy Pańskiej – jako znak obecności eucharystycznej,
- Wielki Piątek w Przygotowaniu (in Parasceve),
- Wielką Sobotę (do rozpoczęcia Wigilii Paschalnej),
- po oktawie Zesłania Ducha Świętego aż do soboty przed trzecią niedzielą października,
- Boże Ciało,
- Oktawę Bożego Ciała (rito antico),
- ponadto koloru czerwonego używa się podczas wszystkich czynności związanych z kultem eucharystycznym.
Cały Wielki Tydzień (tydzień Autentyczny) ozdobiony jest kolorem czerwonym. Ma to służyć podkreśleniu przygotowywania się Chrystusa oraz Jego uczniów do zbliżającej się Męki Pańskiej.
Kolor czerwony używany jest także w oktawie i przez okres po Zesłaniu Ducha Świętego aż do soboty przed trzecią niedzielą października kiedy to ma miejsce święto poświęcenia katedry. Dlaczego? Służy to podkreśleniu obecności Ducha Świętego w Jego darach we wspólnocie Kościoła. Podobnie jak apostołowie po Pięćdziesiątnicy wyruszyli w świat głosić Słowo Boże, tak teraz każdy wierzący wsparty darami Ducha Świętego jest wezwany do głoszenia światu prawdziwego Boga.
Kolor czerwony jest ściśle związany z kultem eucharystycznym, dlatego też w uroczystość Bożego Ciała (i później w oktawie) używa się koloru czerwonego. Podobnie jest także w Wielki Czwartek podczas przeniesienia Najświętszego Sakramentu do tzw. Ciemnicy oraz podczas wszystkich wystawień i procesji eucharystycznych. Użycie koloru czerwonego w tym przypadku ma podkreślić ofiarniczy charakter Eucharystii. To sam Chrystus ofiarował się za nas, i ta ofiara nadal się powtarza i jest uobecniana. W związku z tym zwyczajowo szaty – kapy, dalmatyki, welony, baldachimy są koloru czerwonego.
Zobacz nagranie z uroczystego błogosławieństwa Najświętszym Sakramentem:
Jedność
Ryt mediolański tym samym pragnie ukazać głęboką jedność, która istnieje między Męką a Eucharystią i darami Ducha Świętego. Te dwie ostatnie rzeczywistości są najbardziej wymownym dowodem miłości, jaką Chrystus obdarzył Kościół. Są one także źródłem tej samej miłości, która popchnęła męczenników do świadectwa krwi.
Cykl artykułów ambrozjańskie kolory liturgiczne
Zapraszamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami o kolorach liturgicznych w rycie ambrozjańskim: